آلرژی فصلی
نوشته شده توسط : سلیمانی مفدم

 

شرح بیماری
آلرژى فصلىیکى از شایعترین آلرژیهاست. آلرژى فصلى یابه عبارت دقیقتر التهاب بینى ناشى از آلرژى معمولاً در بهار و تابستان به وجودمى‌آید و ناشى از گرده‌هاى گیاهى است. این بیمارى ناشى از استنشاق گرده‌هاى گیاهى ونیز وارد شدن آن به چشم است. زمان بروز علائم بیمارى ممکن است از اوایل بهار تااواخر تابستان بر حسب گرده گیاهى که به آن حساسیت دارید و زمان معین گرده افشانى آنگیاه متفاوت باشد. معمولاً یک زمینه خانوادگى هم در مبتلایان وجود دارد. افرادداراى آلرژى به گرده‌هاى گیاهى ممکن است همزمان به میوه‌ها و سبزیجات خاص و نیز بهبعضى آجیلها و مغزهاى خوراکى هم حساسیت داشته باشند (آلرژیغذایی).
علل بیماری
از علل مهم افزایش حساسیت یا آلرژی فصلی ، گرده‌های گلها وگیاهان است که در اثر گرده‌افشانی ایجاد می‌گردد. گرده‌افشانی درختانی مانند نارون، گردو ، تبریزی ، ‌افرا ، چنار ، زبان گنجشک در اسفند ماه شروع شده
تا اواسطبهار ادامه می‌یابد ولی علوفه‌ها از ماههای اردیبهشت و خرداد گرده‌افشانی می‌کنندکه تا اواسط مرداد ماه ادامه می‌یابد و علفهای هرز در اواخر تابستان تا اوایل پائیزگرده افشانی می کنند . از گلها ، گیاهانی مثل شمعدانی و گل سرخ حساسیت زا هستند .
علائم اصلى بیمارى
علائم اصلى بیمارى حملات مکررعطسه،آبریزش بینى ، خارش و آبریزش چشمها، احساس خارش در گلو ، سقف دهان و گوشها، کاهشتمرکز و احساس ناخوشى کلى است.
آلرژی فصلی یا آلرژی بینی؟
تحقیقات نشان می‌دهد، التهاب مخاط بینی ناشی ازآلرژیهای فصلی می‌تواند در طول همه ماههای سال ایجاد شده و افراد را با مشکل مواجهکند. طبق نظریه‌ای که بین مردم رایج است، آلرژیهای فصلی تنها در فصل بهار اتفاقمی‌افتد و شدت می‌یابد، اما در عین حال پژوهشهای جدید نشان می‌دهد التهاب مخاط بینیارتباط به فصل خاصی ندارد و به خصوص در افراد مبتلا بهآسمنباید نادیده گرفته شود. آمارها نشان می‌دهد که از هر 10 فرد مبتلا به آسم 8 نفر ازآلرژیهای فصلی رنج می‌بردند. به اعتقاد پژوهشگران، عوامل مختلفی در بروز آلرژیهایفصلی موثر است که به فصل خاصی ارتباط ندارد و برای درمان این دو بیماری به صورتهمزمان استفاده از کورتیزون استنشاقی (بکلومتازون بینی) می‌تواند، التهاب مجاریبینی وبرونشیت‌هارا کاهش داده و درمان موثری محسوب شود.
پیشگیری
در صورتى که مى‌دانید به چه گرده گیاهى حساس هستید سعى کنید درفصل گرده افشانى آن گیاه از رفتن به محلهاى رویش آن گیاه خوددارى کنید. از عینکهاىآفتابى براى جلوگیرى از وارد شدن گرده‌ها به چشمهایتان استفاده کنید. داخل بینى‌تانرا با سرم نمکى (نرمال سالین) شستشو دهید یا اندکىوازلینداخل بینى‌تان بمالید. اگر در محلزندگی‌تان گرده‌هاى گیاهى در فضا پراکنده مى‌شوند، درها و پنجره‌هاى اتاق خوابتانرا در وسط صبح (حدود ساعت ۱۰) و ابتداى غروب (حدود ساعت ۷) بسته نگه دارید چرا کهمعمولاً در این ساعتها اوج گرده افشانى گیاهى صورت می‌گیرد. از رفتن به پارکها یامزارع به خصوص به سمت غروب خوددارى کنید. براى تعیین کردن این که به کدام گرده‌هاىگیاهى حساسیت دارید مى‌توانید به یک کلینیک آلرژى مراجعه کنید.
درمان
درمان دارویی
براى درمان علائم از قرصهاى آنتى هیستامین و اسپری‌هاى ضدالتهابى بینى استفاده مى‌شود. اسپرى‌ها یا قطره‌هاى بینى ضد التهاب، با کاهش تورمپوشش درون بینى گرفتگى بینى را برطرف مى‌کنند. اسپرى‌ها یا قطره‌هاى بینى ضد آلرژىبا پوشش بینى و چشم مانع اثر عامل آلرژی‌زا مى‌شوند. همچنین در موارد مقاوم ازاسپری‌های بینی کرومولین سدیم استفاده می‌شود که با جلوگیری از آزاد شدن هیستامیندر بدن از بروز علائم آلرژی ممانعت می‌کند. اگر گرفتگى بینى باعث ناراحتى چندانىنشود، قرص یا اسپرى‌هاى ضداحتقان خیلى مفید نیستند. به تازگى یک قطره چشمى با نام «اولا پاتیدین» وارد بازار شده است که با جلوگیرى از آزاد شدن موادى که در بدنعلائم حساسیت را بوجود مى‌آورند، مى‌تواند در موارد حساسیت چشمى بسیار موثر باشد. این قطره دو بار در روز مصرف مى‌شود.
درمان به روش حساسیت زدایی
اگر به رغم درمانهای دارویی، علائم شدید حساسیتدر فرد باقى بماند، باید به روش خاصى نسبت به گرده گیاهى عامل بیمارى، حساسیت زدایىانجام شود. در این روش مقادیر کمى از آن گرده گیاهى در طول یک دوره سه ساله به فردتزریق مى‌شود تا فرد نسبت آن تحمل پیدا کند و آلرژى درمان شود. با تزریق موادآلرژی‌زاى مختلف به زیر پوستتان و مشاهده واکنش حاصل مى‌توان نوع ماده آلرژی‌زا راتعیین کرد.



:: بازدید از این مطلب : 1999
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: